یکی از مشکلات هر امری توجه بیش از حد به ظواهر است. از مسلمات هست که توجه به ظاهر تا به اندازه ی خودش امری مهم و اساسی است.

در اسلام به افراد توصیه میشه که ظاهرشون درست و مرتب باشه و از نشانه های فرد مؤمن ظاهر آراسته و تمیز هست. در جای دیگر اومده، کاری که انجام میدید رو کامل انجام بدید و کامل کردن کار همون درست کردن ظاهر اون در کنار باطن خوب اون هست. شما هر کار خیر و خوبی رو که انجام بدید اگر در قالب بدی عرضه بشه موجب رنجش مخاطب و یا عدم پذیرش میشه!

هر کار، لایه هایی در خود دارد. شهید مطهری در کتاب مسئله شناخت آورده: "امروزه افراد بیشتر از هر زمانی می خواهند امور زندگی خود را بر اساس مکتب ها و ایدئولوژی ها بنا نهند... مکتب و ایدئولوژی بر پایه جهان بینی است... و جهان بینی بر پایه شناخت (از خود و پیرامون خود) است." برای زیبا سازی ظاهر ساختمان باید پی را درست چید و ساختمان را مستحکم کرد و در انتها بر دیوارش ماله کشید... وگرنه دیوار تمیز بدون پی به هر حال فرو میریزد!

در کل بنده چند مثال از توجه به ظواهر اسلامی میزنم تا شاید مورد توجه ما واقع بشه!!!

در عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای به اصطلاح اسلامی، تمامی ظواهر و شعائر اسلامی رعایت میشه ولی در باطن در همه عقائد و اخلاق و حتی سیاست میبینیم که مغایر با اسلام عمل میکنند. فرق مختلفی از جمله وهابیت در اسلام به وجود آوورده شده که همه به صورتی عجیب ظاهری کاملا اسلامی و شرعی دارند ولی ذره ای در باطن مسلمان نیستند.

در ایران به ظاهر جامعه بسیار توجه میشه، گشت ارشاد میاد وسط و کلی از این حرف ها ولی در عوض در صدا و سیمای همین کشور برنامه هایی تولید میشه که به شدت مروج بدحجابی و بی حجابی هستند. البته همه این تولیدات از فیلتر سانسور هم عبور میکنند که نکند یک وقتی بدحجابی ای در اون باشه ولی این همون ظاهرنگری هست چرا که این تولیدات در مفهوم و سناریوی خود بی حیایی رو نشر میدن! مبارزه با بی حجابی گشت ارشاد نیست بلکه از بین بردن عوامل بدحجابی هست. حالا اگر عوامل از بین رفت و باز شاهد این ظاهر خراب در جامعه بودیم نیاز به گشت ارشاد هست.

وزارت ارشاد ما میاد و فیلمی مثل زندگی خصوصی رو سانسور تصویری میکنه ولی مطمئنا نمیتونه مفهومی که میخواد منتقل بکنه رو سانسور کنه! ساختمان پزشکان رو میاد سانسور فریم به فریم میکنه ولی نمیتونه مفاهیم فرویدی رو از اون خارج بکنه (البته دیدیم که تصاویر شخص فروید هم در این سریال بود و سانسور نشد!) پس این ظاهرنگری هست اگر ما بخوایم با این شیوه رفتار جامعه رو درست کنیم.

البته نباید غافل شد که سازنده این برنامه ها ظاهرپردازی خواهند کرد مثلا کاملا ممکن هست که حتی یک فریم از ساختمان پزشکان و یا زندگی خصوصی سانسور نشده باشه و کامل پخش شده باشه چرا که کسی که میخواد کاری رو در خفا انجام بده تا کسی نفهمه نیاز نیست در علن هم اون رو نشون بده.

مثال دیگه این مورد پرداختن به نمادهای فراماسونری هست. مثل اینکه خیلی رواج پیدا کرده که هرچی رو میبینند سریع میگردند دنبال نماد های فراماسونری و شیطان پرستی در حالی که روح فراماسونری مهمتره تا نمادش! جوامع مخفی چه نیازی به این دارند که هرکاری که میخوان بکنند رو با این نماد ها درگیر کنند که ملت بفهمند و بگند نه این جیزه و اینا... بالعکس میان بدون هیچ گونه ظاهر فراماسونری فرهنگ شیطانی بخوردمان میدهند.

و یکی از حقه های شیطان مشغول کردن انسان ها به ظواهر دنیا هست. سینما و هنر ما مشکل دارد ما بند ظاهر سینما و هنریم! حجاب مشکل دارد ما بند ظاهر حجابیم! مجامع مخفی مشکل سازند ما بند ظاهر نمادهایشانیم! و دنیا مشکل دارد ما بند ظواهر دنیاییم! این ناشی از نفوذ شیطان است.

میبینید که شیطان به ظاهر عربستان کاری ندارد ولی ظاهر ایران باید خراب باشد. ما باید حفظ ظاهر کنیم اما پیش از اون باید حفظ باطن و ارزش ها رو داشته باشیم! این از کید شیطان هست که ما رو در بند ظاهر پردازی جامعه کرده در حالی که می بایست باطن رو درست کرد و ظاهر به تبعیت از اون درست میشه!

نکته: هم باطن بر ظاهر اثر میگذارد و هم ظاهر بر باطن اما اثر ظاهر بر باطن باید با مقدمات دیگری هم همراه باشد که دیگر در این پست مجال نیست.

نکته: امر به معرف و نهی منکر از واجبات هست که باز هم مورد بحث هست ولی ربطی به این پست ندارد.



برچسب‌ها: اعتقادیسبک زندگی